Vandaag deel ik met jullie een bijzondere yogales die ik heb ontwikkeld voor kinderen. Deze les sluit naadloos aan bij mijn training “De Reus in Mij“, een avontuur dat kinderen meeneemt op een reis naar zelfontdekking en persoonlijke groei. In “De Reus in Mij” verkennen we het concept van de ‘grote ik’, de ‘kleine ik’, en de ‘beschermer’, drie elementen die centraal staan in het ontwikkelen van zelfbewustzijn en empathie bij kinderen.
De ‘grote ik’ vertegenwoordigt ons zelfvertrouwen, onze innerlijke kracht en het vermogen om voor onszelf en anderen op te komen. Het is het deel van ons dat groot en sterk is, net als een vriendelijke reus.
De ‘kleine ik’, daarentegen, symboliseert onze kwetsbaarheid, onze behoeften en emoties. Het herinnert ons eraan dat het oké is om soms hulp nodig te hebben of ons klein te voelen.
In de yogales die ik voor jullie heb voorbereid, duiken we in deze thema’s door middel van speelse en toegankelijke yoga-oefeningen, ademspellen, en affirmaties. Het doel is om kinderen niet alleen fysiek te laten bewegen, maar ook om hen te helpen hun innerlijke ‘reus’ te voelen en te erkennen.
We leren ze hoe ze groot en sterk kunnen zijn, terwijl ze tegelijkertijd zorgzaam en beschermend zijn naar zichzelf en anderen. Deze les is een prachtige manier om kinderen te leren over de balans tussen kracht en kwetsbaarheid, en hoe beide kanten waardevol zijn in het vormen van wie we zijn.
Dus, trek je yogamatje uit de kast, en laten we samen op deze reis gaan, waarin we de magie van de ‘grote ik’ en de ‘kleine ik’ ontdekken, rechtstreeks vanuit de comfortabele en speelse wereld van kinderyoga.
Veel plezier!
Groetjes,
Laura
Yogales De Reus in Mij
Het thema “De Reus in Mij”, waarbij je werkt aan het concept van de ‘grote ik’ die zorgt voor de ‘kleine ik’, biedt een prachtige kans om yoga te verbinden met zelfzorg, zelfvertrouwen, en empathie. Deze les kan kinderen op een unieke manier helpen hun eigen innerlijke kracht en verzorgende kwaliteiten te ontdekken en te waarderen. Hieronder vind je een uitgewerkt voorbeeld van hoe zo’n yogales eruit zou kunnen zien voor jonge kinderen, aangepast aan hun leeftijd en ontwikkelingsniveau.
Introductie (5 minuten)
Verhaal van de Reus: Begin met een kort, boeiend verhaal of een metafoor over een vriendelijke reus die zorgt voor alles om zich heen, inclusief een klein vriendje. Dit illustreert het idee van de ‘grote ik’ die zorgt voor de ‘kleine ik’.
Opwarming (5 minuten)
Reuzenstappen en Kabouterpasjes: Laat de kinderen rondlopen met grote, overdreven stappen (“reuzenstappen”) en vervolgens met hele kleine, snelle stapjes (“kabouterpasjes”). Dit helpt bij het fysiek ervaren van ‘groot’ en ‘klein’ en het opwarmen van hun lichaam.
Assana’s: Ontdekken van de ‘Grote Ik’ en ‘Kleine Ik’ (25 minuten)
Deze activiteiten richten zich op het verkennen van zorgzaamheid, bescherming en het herkennen van hun eigen innerlijke kracht en kwetsbaarheid.
Boomhouding voor Bescherming:
- Leg uit dat bomen groot en sterk zijn en bescherming bieden. In de boomhouding kunnen ze voelen hoe het is om groot en sterk te zijn, een schuilplaats voor de ‘kleine ik’.
- Wissel af door op elk been te balanceren, waarbij ze zich voorstellen dat ze schaduw en bescherming bieden aan iets kleins en kostbaars.
Kindhouding voor Zelfzorg:
- De kindhouding is een moment van rust en verzorging voor de ‘kleine ik’. Leg uit dat zelfs de reus soms rust nodig heeft en zorgt voor zichzelf. Net zoals een kabouter in z’n kabouterholletje.
- Moedig de kinderen aan om zich voor te stellen dat ze zichzelf een knuffel geven, zorgend voor hun ‘kleine ik’/ kabouter.
Krijgerhoudingen voor Kracht en Moed:
- Introduceer eenvoudige krijgerhoudingen om de kinderen te laten voelen en ervaren hoe de ‘grote ik’ sterk en moedig kan zijn.
- Benadruk dat de kracht gebruikt wordt om te beschermen en lief te hebben, niet om te vechten.
Krijger 1: De Beschermende Reus
- Positie: Sta met de benen wijd uit elkaar, een stuk verder dan heupbreedte. Draai een voet naar buiten en de andere voet iets naar binnen.
- Armen gestrekt: Terwijl je inademt, til je je armen langzaam boven je hoofd, handpalmen naar elkaar toe, alsof je een groot hart boven je hoofd maakt. Zeg iets als: “Strek je armen uit, groot en sterk, als de takken van een reus die iedereen beschermt.”
- Blik Vooruit: Kijk recht vooruit en stel je voor dat je over een prachtig bos waakt. “Kijk hoe ver je kunt zien; is het veilig?”
- Reuze rustig ‘stop’: Zorg dat je benen stevig staan en je voelt hoe je voeten de grond raken. Zie je een wolf? Zeg ‘stop’ met een stevigheid van een vriendelijke reus.
Krijger 2: De Zorgzame Reus
- Positie: Blijf staan met de benen wijd uit elkaar, net als bij Krijger 1, maar deze keer, strek je armen zijwaarts op schouderhoogte uit, alsof je ze open spreidt om een veilige ruimte te creëren.
- Knie Buigen: Buig de knie van het been waar je naar toe gedraaid bent, zodat het boven de enkel is. “Maak je been sterk, alsof het een boom is, groot en krachtig.”
- Handen: Houd je handen open en naar buiten gericht, als een uitnodiging voor de ‘kleine ik’ om veiligheid te vinden. “Onze handen zijn open om te zorgen en te beschermen.”
- Verbeelding: “Stel je voor dat je met je lange armen een veilige plek maakt voor alle kleine wezens in het bos.”
Krijger 3: De Vrolijke Reus
Voor kinderen kan Krijger 3 een uitdaging zijn, dus we vereenvoudigen het tot een balansspel dat het idee van vrolijkheid en speelsheid benadrukt.
- Balans: Sta op één been en buig je lichaam voorover, waarbij je het andere been achter je uitstrekt. Steek je armen naar voren alsof je vliegt. Voor stabiliteit kun je de kinderen dicht bij een muur of in paren laten werken.
- Spel: “Kunnen we vliegen als de reus die overal heen gaat om te helpen? Hoe vrolijk voelt het om te vliegen en spelen?”
- Ondersteuning: Bied ondersteuning door naast de kinderen te staan of ze zachtjes vast te houden terwijl ze proberen te balanceren.
De Kleine Kabouter en het Kabouterholletje (10 minuten)
Na ons avontuur met de reus, krimpen we even tot het formaat van een kabouter om het kleine en gezellige wereldje van de kabouters te verkennen.
Kabouter Holletje (Kindhouding)
Begin met het vertellen over een kleine, vrolijke kabouter die een knus holletje heeft diep in het bos. “Laten we net als de kabouter klein en veilig voelen in ons eigen holletje.”
- Positie: Nodig de kinderen uit om op hun knieën te zitten, hun billen op hun hielen te laten rusten, en hun voorhoofd zachtjes naar de grond te brengen, armen ontspannen langs hun lichaam. “Kruip maar in je kabouterholletje, waar het veilig en warm is.”
- Verbeelding: “Stel je voor dat je in een zacht en warm holletje ligt, net als de kabouter. Voel de veiligheid en liefde om je heen.”
Op een grote paddestoel (Vlinderhouding)
“En nu, lieve kabouters, zitten we op een paddestoel!” Laat de kinderen rechtop zitten, hun voetzolen tegen elkaar drukken en hun knieën ontspannen laten vallen. “We ziegen zacht heen en weer.”
Begin zachtjes “Kabouter Spillebeen” te zingen en moedig de kinderen aan om mee te zingen en te wiegen. “Heen en weer, heen en weer, net als Kabouter Spillebeen op de paddenstoel doet.”
Krak zei de paddenstoel (Happy Baby Pose)
Bij “krak zei de paddenstoel,” rollen de kinderen naar achteren en brengen hun voeten omhoog, grijpen naar hun voeten of enkels, en wiebelen zachtjes heen en weer in de Happy Baby Pose. “Laten we lachen en rollen, net als de kabouter die speelt.”
Herhaal het liedje een paar keer, waarbij je elk “krak” moment gebruikt om te rollen in de happy baby pose.
Ademspel: ik voel mij reuze rustig (5 minuten)
Diepe Inademing:
Kom stevig staan. Instrueer de kinderen om diep in te ademen door hun neus, en zich voor te stellen dat ze groter en groter groeien. “Stel je voor dat je groeit, hoger dan de bomen, zo groot als een reus. Met elke ademhaling word je groter.”
Laat ze hun armen langzaam omhoog tillen tijdens het inademen als een teken van groei.
Vasthouden van de Adem:
Moedig de kinderen aan om hun adem een paar seconden vast te houden wanneer hun armen helemaal omhoog zijn. “Nu je zo groot bent als een reus, houd even je adem vast en voel hoe sterk je bent.”
Langzame Uitademing:
Bij het uitademen, laat ze hun armen langzaam zakken en zich voorstellen dat hun reusachtige zelf rustig en vredig wordt. “Terwijl je uitademt, voel je je reuze rustig. Laat je armen zachtjes zakken.”
Affirmatie:
Nadat ze hebben uitgeademd en hun armen zijn gezakt, kunnen ze zeggen: “Ik voel mij reuze rustig.” Herhaal deze affirmatie een paar keer. Je kunt hen aanmoedigen om hun ogen te sluiten en zich echt te concentreren op het gevoel van rust.
Herhaling:
Herhaal dit ademspel een paar keer, waarbij je elke keer de focus legt op het gevoel groter te groeien en dan de rust die daarop volgt. Dit helpt de kinderen niet alleen bij het reguleren van hun ademhaling maar versterkt ook het gevoel van kalmte en zelfvertrouwen.
Dit ademspel is niet alleen een leuke en interactieve manier om kinderen te leren over de kracht van ademhaling en affirmaties, maar versterkt ook het thema van de les door ze te laten ervaren hoe het is om ‘groot’ en ‘rustig’ te zijn, net als de reus binnenin hen.
Creatieve Tijd (5 minuten)
Tekenen van de Reus en de Kleine Ik: Geef de kinderen wat tijd om te tekenen of een collage te maken van hun ‘grote ik’ en ‘kleine ik’, waarbij ze uitbeelden hoe ze voor zichzelf of anderen zorgen.
Afsluiting en Ontspanning (5 minuten)
Verhaal van de Reus in Rust: Sluit af met een korte geleide ontspanning of verhaal waarin de reus (de ‘grote ik’) rust neemt en de ‘kleine ik’ veilig en verzorgd voelt.
Afronding (5 minuten)
Cirkel van Kracht: Sluit de les af door samen in een cirkel te staan, elkaars handen vast te houden, en iedereen te herinneren aan hun eigen kracht en de kracht van zorgzaamheid en liefde voor zichzelf en anderen.
Dit lesplan gebruikt het thema “De Reus in Mij” om kinderen op een speelse en betekenisvolle manier te leren over zelfzorg, empathie, en de kracht van bescherming en liefde. Het benadrukt de waarde van zowel onze ‘grote ik’ als onze ‘kleine ik’ en hoe we voor beide kunnen zorgen.
Integratie in de Les
- Maak elk onderdeel van de houding een klein avontuur of verhaal. Dit helpt kinderen om betrokken te blijven en plezier te hebben in de bewegingen.
- Gebruik eenvoudige taal en herhaal de instructies met veel enthousiasme en gebaren.
- Moedig de kinderen aan met positieve bekrachtiging, ongeacht hoe nauwkeurig ze de houdingen uitvoeren. Het gaat om de ervaring en het plezier, niet om perfectie.