Ga naar de inhoud

Spanning en Negatieve Gedachtes? Zo kun jij je kind helpen

  • 8 min read
afbeelding van negatieve gedachte

Dat kan ik niet… Dat durf ik niet… Dat is eng!

Zo maar een paar gedachten die voorbij komen. Zodra deze gedachten te krachtig worden, dan kun je je vast voorstellen dat je niet meer lekker in je vel zit.

Frustratie groeit, leren en spelen lukt niet meer…

Kinderen kunnen op jonge leeftijd al last hebben van negatieve gedachten. Dit veroorzaakt spanning en angstige gevoelens.

Iets wat we liever niet willen. Als je op deze pagina bent, dan is helaas de kans groot dat je kind hier wel mee worstelt.

Je wil graag helpen, maar hoe?

Gelukkig hoef je dat niet alleen uit te vogelen. In dit artikel vind je tips & tools die tijdens mijn kindercoaching goed werken. Er zit er vast één tussen die bij jullie passen!

TIP 1: Move it
TIP 2: Waar of Niet?
TIP 3: Luister & Ontspan
TIP 4: Pak er een ladder bij…
TIP 5: Duik de zandbak in
TIP 6: Kijk in de spiegel
TIP 7: Ontdek de kracht van de adem
Tip 8: Hou vast 2, 3, 4…

Tip 1: Move It!

Een tekening van een kind dat aan het dansen is

Spanning hoopt zich op in je lijf. Je krijgt pijnlijke, vaste spieren. Vaak voel je dit goed bij de schouders en nek.

Door te bewegen krijgen de spieren weer de kans om te ontspannen. Bewegen kan op veel verschillende manieren, buiten en binnen.

Beweeg lekker snel als je kind gaat stuiteren van de spanning. Schudden, rennen, stampen of een potje stoeien. Of zet een lekker nummer op en dans samen door de woonkamer.

Allemaal heerlijke manieren om uit je hoofd te komen en terug in het lijf.

Zie je dat je kind eerder verstijft? Dan zijn zachte yogabewegingen prettig. Houdingen waarbij je de tijd neemt en je veilig voelt. Tijdens mijn kindercoaching maak ik vaak mijn eigen yogakaarten met de kinderen.

Probeer eerst eens alle yogakaarten uit. Zo ontdek je welke fijn zijn. De kaarten kun je uitprinten en versieren. Zo krijgen de houdingen een persoonlijke touch!

Tip 2: Waar of Niet?

FLOEP! Daar komt weer een gedachte voorbij gevlogen. Soms voelt het alsof deze gedachte 100% de waarheid is. Maar klopt dat wel?

Kijk samen met je kind welke gedachten voorbij floepen. Je kunt ze tekenen of uit schrijven. En zijn ze waar? Je kunt zelfs een stapje verder gaan en hier een helpende gedachte tegenover zetten.

Zo leren kinderen hoe ze negatieve gedachten kunnen herkennen en uitdagen. Negatieve patronen worden doorbroken. Stap voor stap ontstaat er meer bewustzijn over de eigen gedachten en emoties. 

Je kunt voor deze oefening ook gebruikmaken van deze download. Aan deze ene kant heb ik negatieve gedachten opgeschreven. Op de andere kan staat een positief alternatief.

Tip 3: Luister & Ontspan

Wist je dat een yoga nidra een effectieve manier is om te ontspannen en emoties te reguleren? Het helpt bij het verminderen van stress en spanning.

Yoga nidra is een ontspanningstechniek waarbij je stap voor stap leert te ontspannen. Het is heerlijk om te luisteren voor het slapen.

Het is dus zeker de moeite waard om een yoga nidra uit te proberen. Op een relaxte manier leert je kind zich meer te ontspannen en emoties te reguleren.

Op MijnYogaNidra.nl heb ik een playlist jullie gemaakt. Je kind mag hier naar luisteren. Maar misschien wil je jezelf ook trakteren op een portie ontspanning 😉

Tip 4: Pak er een Ladder bij

Soms kan een taak of situatie overweldigend aanvoelen. Met de leerladders hak je een taak in stukken. Elk stukje is behapbaar. Elk stukje is haalbaar.

Het effect? Overzicht, succeservaringen en groei!

De leerladders heb ik uitgewerkt tot een poster en verschillende werkbladen. Zo kun je samen alle skills die je wil oefenen stap voor stap benaderen.

Tip 5: Duik De Zandbak in

Pak een schep en emmer en duik de zandbak in. Tijdens het graven speel je de metafoor van de leerkuil uit. Met de leerkuil ontdek je hoe een leerproces verloopt.

Maar ook welke gevoelens voorbij kunnen komen. Heb je geen zandbak in de buurt? Teken dan je eigen kuil. In deze korte animatie leg ik uit wat de leerkuil is.

In dit artikel vertel ik je meer over de Leerladders en de Leerkuil. Je vindt er ook verschillende werkbladen en posters. Allemaal Gratis en voor Niets!

Tip 6: Kijk in de spiegel

Kinderen leren door het observeren en imiteren van het gedrag van hun omgeving. Maar vooral: hun ouders. Als je als ouder op een gezonde manier omgaat met fouten en spanningen, zal je kind dit gedrag ook overnemen. 

Ze leren hoe ze op een handige manier met deze emoties kunnen omgaan. Dit kan hen helpen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, veerkracht en een positieve kijk op het leven.

Dus wees je bewust van je eigen gedrag en emoties, en probeer een goed rolmodel te zijn voor je kind. Toon begrip en mededogen, en leer hen hoe ze op een gezonde manier om kunnen gaan met fouten en spanningen.

Tip 7: Ontdek de Kracht van de Adem

Wist je dat ademhalingsoefeningen je kan helpen ontspannen? Met gerichte oefeningen leren kinderen hoe ze hun adem kunnen gebruiken.

Een eenvoudige ademhalingsoefening die je samen met je kind kunt proberen is “buikademhaling”:

Ga samen op een rustige plek zitten en vraag je kind om de handen op hun buik te leggen.

Adem in door de neus: blaas je buik op als een ballon. Houd de adem even vast en adem dan langzaam uit door de mond. De ballon (je buik) laat leeglopen.

Herhaal deze oefening een paar keer. Laat je kind zich concentreren op de sensatie van de ademhaling en op de beweging van hun buik. Dit kan helpen om hun aandacht terug te brengen naar hun lijf.

Wat veel kinderen ook leuk vinden, is het Boek van de Adem. In dit boek staan toffe oefeningen die je helpen de adem te verkennen.

Tip 8: Hou vast 2, 3, 4…

Last, but not least! Heb ik een ontspanningsmeditatie voor je.

Lees de meditatie voor met fijne ontspanningsmuziek op de achtergrond. Ik raad je aan om de oefening eerst zelf even door te lezen. Je hoeft je niet compleet aan de tekst te houden. Het idee is dat je de spieren om de beurt aanspant. En weer ontspant.

Wil je zelf mee doen? Dat kan! Ik heb hem voor je ingesproken, luister ‘m hier Gratis op MijnYogaNidra.nl.

Ga lekker liggen of zitten op een fijne plek en doe je ogen dicht. Haal diep adem en adem langzaam uit via je mond.

We beginnen bij je voeten en benen. Trek je tenen naar je toe en maak je benen helemaal stijf. Houd het vast, 2, 3, 4. En nu laat je alles los en ontspan je.

Duw je tenen van je af en maak je benen helemaal stijf. Houd het vast, 2, 3, 4. En laat alles los, ontspan je benen.

Maak je bilspieren stijf en houd vast, 2, 3, 4. Laat alles weer los en ontspan je billen. Doe dit nog een keer.

Span je bilspieren aan, houd vast, 2, 3, 4. Ontspan en voel na.

Maak vuisten van je handen en span je armen aan. Houd vast, 2, 3, 4. Laat alles weer los. Ontspan je hele arm.

Strek nu je handen en vingers uit. Span je armen aan en houd vast, 2, 3, 4 en ontspan. Je armen zijn zacht. Voel hoe je armen ontspannen.

Span alle spieren in je gezicht aan, je wenkbrauwen, je lippen. Maak een gekke bek. Laat alles weer los en ontspan je hele gezicht.

Wieg je hoofd een paar keer zachtjes heen en weer. Voel na…

Blijf nog even liggen of zitten en geniet van de rust.

Dat waren ze dan!

Mijn acht tips om je kind te helpen ontspannen. Heb je een vraag over de oefeningen?
Of wil je graag dat ik deze oefeningen met je kind uitvoer?

Stuur een bericht naar laura@leerkriebels.nl.

Tot Kriebels!

Laura

P.S. Hier nog even alle downloads op een rij!

Spanning en Negatieve Gedachtes? Zo kun jij je kind helpen