Energizers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het onderwijs. Met een mindful energizer neem je even de tijd om helemaal tot jezelf te komen. Een actief yogaspel kan de boel juist weer wakker en energiek maken!
Een voorbeeld van een mindful break is de ademruimte. Je neemt dan even tijd om bij jezelf in te checken en uit de automatische piloot te stappen. Je neemt eerst een moment om je lichaam en gedachten waar te nemen. Vervolgens volg je de beweging van je adem. Tot slot breng je de aandacht weer terug naar je lijf als geheel.
De ademruimte hoeft maar 3 minuten te duren, maar zorgt wel altijd voor een fris gevoel. De ademruimte zet ik geregeld in na een wisselmoment, bijvoorbeeld na het opruimen van de klas. Zo zijn overgangen net iets bewuster en kan je vanuit rust weer verder aan de slag.
Ik zal kort iets vertellen over de voordelen van yoga en meditaties in het onderwijs. Daarnaast heb ik ook enkele oefeningen uitgezocht die je gelijk kan uitproberen!
Heb je liever dat iemand de meditaties en oefeningen voor komt doen in je klas? Bekijk dan mijn aanbod van Yogakriebels.
Kernpunten in het artikel
- Balanceer inspanning en ontspanning met stimulerende of ontspannende energizers.
- Ademhalingsoefeningen en kalmerende yogahoudingen helpen bij overprikkeling.
- Stimulerende energizers, zoals een kort yoga-avontuur, peppen je op.
- Yoga en meditatie bevorderen focus, stressmanagement en een positieve mindset.
Wanneer zet je een stimulerende of juist een ontspannende energizer in?
In het leven is de balans tussen inspanning en ontspanning ontzettend belangrijk. Stem je energizer hierop af. Kijk hiervoor wat je groep nodig heeft.
Soms is een groep (of een gedeelte van de groep) overprikkeld, dan is een ontspannende en kalmerende prikkel fijn. Denk hierbij aan geleide meditatie, een massage, of kalmerende yogahoudingen.
Ademhalingsoefeningen werken ook vaak kalmerend. Denk aan ‘Adem met de liggende acht’. Teken een liggende acht. Adem in bij de ene lus, adem uit bij de andere lus (dit kan ook met andere vormen).
Zie je de kinderen loom en onderuit gezakt zitten? Dan is een stimulerende, prikkelende energizer de juiste keuze. Denk dan bijvoorbeeld aan een kort yoga-avontuur met oppeppende muziek.
Tenslotte zou je ook de stopdans met yogahoudingen kunnen doen: zet een uptempo liedje op en druk tussendoor op pauze. Op dat moment gaan de kinderen zo snel mogelijk in een yogahouding staan.
Wat zijn de voordelen van mindfulness en yoga als energizer in de klas?
Meditatie na het buitenspelen zorgt als het ware voor een soort reset moment; even terug naar jezelf. Je geeft kinderen de gelegenheid om de prikkels te verwerken en overigens vind ik het ook erg prettig om zelf weer even op te kunnen laden.
Doordat je kinderen even een time-out geeft om de prikkels te verwerken, hebben zij daarna weer hernieuwde energie om te leren en te spelen. Het helpt kinderen ook om te gaan met stress en het draagt bij aan een positieve mindset.
We leven in een maatschappij dat erg gericht is op doen en presteren. Ik vind het daarom zo waardevol om kinderen ook te laten zien dat het prettig kan zijn om even nergens naar te streven. In een eerder artikel kun je meer lezen over de voordelen van mindfulness in het onderwijs.
Wat zijn de voordelen van yoga als energizer?
Bij veel energizers die ik voorbij zie komen, draait het alleen maar om het oppompen van de energie. Dat kan zeker fijn zijn, maar als je yoga inzet stimuleer je op een veel breder vlak de ontwikkeling en het welzijn in je klas.
Als je kijkt naar de voordelen van yoga, dan zie ik verschillende elementen. Om te beginnen, is het goed voor het lijf; door het rekken en strekken word je namelijk flexibeler. Door de andere houdingen train je je balans en verstevig je de spieren.
Daarnaast kan het ook bepaalde spiergroepen ontspanning geven. Na een uur werken achter een tafel kun je bijvoorbeeld je rug, nek, en schouders even rust geven. Yoga geeft je energie en draagt bij aan een positieve levenshouding.
Kinderen ervaren bovendien dat ze mogen zijn wie ze zijn. Daarnaast is het ook echt fijn voor een positieve sfeer in de klas en samenwerking. Bij sommige oefeningen heb je elkaar nodig; de kinderen leren hierdoor ook hun eigen grenzen aangeven en luisteren naar de ander.
In het gratis e-boek Een chille klas van Helen Purperhart kun je al een paar oefeningen halen, zeker de moeite waard om te proberen zou ik zeggen!
Ik heb in de klas ook het boekje Yoga energizers voor kinderen liggen. Op het moment dat je er een aantal hebt gedaan met de kinderen, kunnen ze ook heel gemakkelijk zelf een oefening kiezen om samen uit te voeren.
Doe Mindful Energizers met je groep!
1. Yoga – Stopdans
Zet een uptempo nummer op en druk tussendoor op pauze. Op dat moment gaan de kinderen zo snel mogelijk in een yogahouding staan.
Op MijnYogaNidra.nl heb ik ook een Yoga-Stopdans opgenomen. Via deze link kan je de stop dans doen! Dan hoef je zelf verder niets te regelen.
2. Yoga memorie
Stuur twee kinderen naar de gang en laat hen memorie spelen. Laat de kinderen in tweetallen een yogapose uitkiezen en vervolgens verspreiden zij zich door het lokaal. Spelen maar!
3. Commando pinkelen – maar dan anders
Geef de kinderen een commando met een yogahouding. Zeg je vooraf geen commando? Dan moet je in dezelfde houding blijven staan. Wissel je toch van houding? Dan heb je de kinderen kunnen foppen! (Of het kind is af, maar dat vind ikzelf minder leuk).
4. Mini yoga-avontuur
Je bent een stevige boom.
Sta rechtop, met je voeten iets uit elkaar. Doe je handen voor je borst. Verplaats nu je gewicht op één been en doe je voet op je kuit of bovenbeen. Kun je de boom ook laten groeien? Strek dan je armen langzaam uit.
Die gaat langzaam waaien in de wind.
Sta rechtop, met je voeten iets uit elkaar. Spreid je armen wijd opzij en draai je bovenlijf rustig rond. Heen en weer. Je armen zijn slap, je heupen blijven stil.
Door de wind wordt de aap wakker.
Loop met grote stappen door het lokaal en steek je borst vooruit. Trommel met je vuisten op je borst. Tussendoor springt de aap op en neer en zwaait hij met z’n armen. De aap maakt natuurlijk ook apengeluiden.
De aap is klaar met z’n avontuur en loopt weer naar z’n plek terug.
5. Bewust luisteren
Zet het raam en de deuren open. Nodig de kinderen uit om rechtop te zitten, op de grond of op een stoel. Nodig hen vervolgens uit om met hun aandacht naar de geluiden van de omgeving te gaan.
Elk geluid horen ze voor het eerst, want dit moment is er nog niet eerder geweest. Nodig de kinderen uit om het geluid open waar te nemen, zonder het geluid te labelen. Hoe klinkt het? Dof, scherp, luid, zacht? Is het er constant of is er een herhaling?
Blijf zo een aantal minuten samen luisteren en bespreek wat er allemaal voorbij kwam en hoe het was om open te luisteren naar de omgeving.
6. De Ademslang
Laat de kinderen in een cirkel zitten en geef ze de opdracht om diep in te ademen en langzaam uit te ademen. Terwijl ze uitademen, maken ze een sissend geluid, alsof ze een slang zijn. Dit helpt om hun aandacht te richten op hun ademhaling en zorgt voor ontspanning.
7. Yoga-lachsessie
Nodig de kinderen uit om een yogahouding aan te nemen en vervolgens samen hardop te lachen. Herhaal dit met verschillende yogahoudingen. Lachen helpt om stress te verminderen en zorgt voor een positieve sfeer in de klas.
8. Yogahouding-estafette
Vorm een rij met kinderen. Het eerste kind in de rij voert een yogahouding uit en geeft deze door aan het volgende kind door middel van fysiek contact, zoals een high-five of een schouderklopje. Het doel is om de yogahouding zo snel mogelijk door te geven tot het laatste kind in de rij.
9. Geluidenbingo
Geef de kinderen een bingokaart met verschillende geluiden die ze kunnen horen in en rond de klas. Laat ze in stilte zitten en aandachtig luisteren naar de omgeving. Als ze een geluid horen dat op hun kaart staat, mogen ze het vakje afstrepen. Dit stimuleert aandachtig luisteren en helpt bij het creëren van een rustige sfeer.
10. Fluisterketting
Laat de kinderen in een cirkel zitten en fluister een kort verhaal of zin in het oor van het eerste kind. Dat kind fluistert het vervolgens door naar het volgende kind, en zo verder. Aan het einde van de ketting vertelt het laatste kind wat hij of zij heeft gehoord. Deze oefening stimuleert aandachtig luisteren en zorgt voor een rustige en geconcentreerde sfeer.
11. Stilte-tikkertje
Speel een variant van tikkertje waarbij de kinderen zo stil mogelijk moeten zijn. Het kind dat de tikker is, moet proberen de andere kinderen te tikken zonder dat ze geluid maken. Als een kind geluid maakt tijdens het ontwijken, wordt het de nieuwe tikker. Deze oefening combineert beweging met stilte en zorgt voor focus en concentratie.
En speciaal voor jonge kinderen!
Stilte-kiekeboe
Laat de peuters en kleuters in een kring zitten. Geef een zachte knuffel of een klein voorwerp aan één kind. Terwijl de andere kinderen hun ogen sluiten, verstopt het kind met het voorwerp het ergens op zijn of haar lichaam. Als iedereen zijn ogen opent, moeten de kinderen raden waar het voorwerp verstopt is. Deze oefening stimuleert stilte en observatie.
Bellenblaas-ademhaling
Geef elk kind een potje bellenblaas. Laat ze zachtjes in en uit ademen om bellen te blazen. Moedig ze aan om langzaam en gecontroleerd te ademen, zodat ze grote bellen kunnen maken. Nadat de bellen door de lucht dwarrelen mogen de kinderen kijken. En het allermoeilijkste: ze laten de bellen heel… Totdat ze vanzelf op de grond belanden. Deze oefening helpt bij het ontwikkelen van een rustige ademhaling en bevordert concentratie.
Zachte dierenparade
Laat de kinderen hun favoriete dier uitbeelden en in stilte door de klas lopen of kruipen. Ze kunnen hun bewegingen en mimiek gebruiken om het dier na te bootsen zonder geluid te maken. Deze oefening combineert creativiteit en beweging met stilte en focus.
Stille knuffeltijd
Geef elk kind een knuffel of zacht voorwerp. Laat ze hun knuffel vasthouden en er zachtjes mee wiegen of aaien, terwijl ze in stilte zitten. Deze oefening helpt om een rustige en troostende sfeer in de klas te creëren.
Samengevat…
Yoga en meditatie in het onderwijs hebben vele voordelen, zoals het bevorderen van focus, stressmanagement en een positieve mindset. Afhankelijk van de behoeften van je groep kun je kiezen voor stimulerende energizers, zoals een kort yoga-avontuur, of ontspannende oefeningen zoals ademhalingsoefeningen en kalmerende yogahoudingen.
Yoga stimuleert niet alleen de energie, maar ook de ontwikkeling en het welzijn in je klas. Het verbetert de flexibiliteit, balans en spierkracht en draagt bij aan een positieve levenshouding. Probeer bijvoorbeeld een yogastopdans, yoga memorie, of een mini yoga-avontuur om je klas een energieboost te geven.