Energizers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het onderwijs. Met een mindful energizer neem je even de tijd om helemaal tot jezelf te komen. Een actief yogaspel kan de boel juist weer wakker en energiek maken!
Een voorbeeld van een mindful break is de ademruimte. Je neemt dan even tijd om bij jezelf in te checken en uit de automatische piloot te stappen. Je neemt eerst een moment om je lichaam en gedachten waar te nemen. Vervolgens volg je de beweging van je adem. Tot slot breng je de aandacht weer terug naar je lijf als geheel.
De ademruimte hoeft maar 3 minuten te duren, maar zorgt wel altijd voor een fris gevoel. De ademruimte zet ik geregeld in na een wisselmoment, bijvoorbeeld na het opruimen van de klas. Zo zijn overgangen net iets bewuster en kan je vanuit rust weer verder aan de slag.
Ik zal kort iets vertellen over de voordelen van yoga en meditaties in het onderwijs. Daarnaast heb ik ook enkele oefeningen uitgezocht die je gelijk kan uitproberen!
Heb je liever dat iemand de meditaties en oefeningen voor komt doen in je klas? Bekijk dan mijn aanbod van Yogakriebels.
Wanneer zet je een stimulerende of juist een ontspannende energizer in?
In het leven is de balans tussen inspanning en ontspanning ontzettend belangrijk. Stem je energizer hierop af. Kijk hiervoor wat je groep nodig heeft.
Soms is een groep (of een gedeelte van de groep) overprikkeld, dan is een ontspannende en kalmerende prikkel fijn. Denk hierbij aan geleide meditatie, een massage, of kalmerende yogahoudingen.
Ademhalingsoefeningen werken ook vaak kalmerend. Denk aan ‘Adem met de liggende acht’. Teken een liggende acht. Adem in bij de ene lus, adem uit bij de andere lus (dit kan ook met andere vormen).
Zie je de kinderen loom en onderuit gezakt zitten? Dan is een stimulerende, prikkelende energizer de juiste keuze. Denk dan bijvoorbeeld aan een kort yoga-avontuur met oppeppende muziek.
Tenslotte zou je ook de stopdans met yogahoudingen kunnen doen: zet een uptempo liedje op en druk tussendoor op pauze. Op dat moment gaan de kinderen zo snel mogelijk in een yogahouding staan.

Wat zijn de voordelen van mindfulness en meditaties als energizer in de klas?
Meditatie na het buitenspelen zorgt als het ware voor een soort reset moment; even terug naar jezelf. Je geeft kinderen de gelegenheid om de prikkels te verwerken en overigens vind ik het ook erg prettig om zelf weer even op te kunnen laden.
Doordat je kinderen even een time-out geeft om de prikkels te verwerken, hebben zij daarna weer hernieuwde energie om te leren en te spelen. Het helpt kinderen ook om te gaan met stress en het draagt bij aan een positieve mindset.
We leven in een maatschappij dat erg gericht is op doen en presteren. Ik vind het daarom zo waardevol om kinderen ook te laten zien dat het prettig kan zijn om even nergens naar te streven. In een eerder artikel kun je meer lezen over de voordelen van mindfulness in het onderwijs.
Wat zijn de voordelen van yoga als energizer?
Bij veel energizers die ik voorbij zie komen, draait het alleen maar om het oppompen van de energie. Dat kan zeker fijn zijn, maar als je yoga inzet stimuleer je op een veel breder vlak de ontwikkeling en het welzijn in je klas.
Als je kijkt naar de voordelen van yoga, dan zie ik verschillende elementen. Om te beginnen, is het goed voor het lijf; door het rekken en strekken word je namelijk flexibeler. Door de andere houdingen train je je balans en verstevig je de spieren.
Daarnaast kan het ook bepaalde spiergroepen ontspanning geven. Na een uur werken achter een tafel kun je bijvoorbeeld je rug, nek, en schouders even rust geven. Yoga geeft je energie en draagt bij aan een positieve levenshouding.
Kinderen ervaren bovendien dat ze mogen zijn wie ze zijn. Daarnaast is het ook echt fijn voor een positieve sfeer in de klas en samenwerking. Bij sommige oefeningen heb je elkaar nodig; de kinderen leren hierdoor ook hun eigen grenzen aangeven en luisteren naar de ander.
In het gratis e-boek Een chille klas van Helen Purperhart kun je al een paar oefeningen halen, zeker de moeite waard om te proberen zou ik zeggen!
Ik heb in de klas ook het boekje Yoga energizers voor kinderen liggen. Op het moment dat je er een aantal hebt gedaan met de kinderen, kunnen ze ook heel gemakkelijk zelf een oefening kiezen om samen uit te voeren.
Doe Mindful Energizers met je groep!
1. Yoga – stopdans
Zet een uptempo nummer op en druk tussendoor op pauze. Op dat moment gaan de kinderen zo snel mogelijk in een yogahouding staan.
2. Yoga memorie
Stuur twee kinderen naar de gang en laat hen memorie spelen. Laat de kinderen in tweetallen een yogapose uitkiezen en vervolgens verspreiden zij zich door het lokaal. Spelen maar!
3. Commando pinkelen – maar dan anders
Geef de kinderen een commando met een yogahouding. Zeg je vooraf geen commando? Dan moet je in dezelfde houding blijven staan. Wissel je toch van houding? Dan heb je de kinderen kunnen foppen! (Of het kind is af, maar dat vind ikzelf minder leuk).
4. Mini yoga-avontuur
Je bent een stevige boom.
Sta rechtop, met je voeten iets uit elkaar. Doe je handen voor je borst. Verplaats nu je gewicht op één been en doe je voet op je kuit of bovenbeen. Kun je de boom ook laten groeien? Strek dan je armen langzaam uit.
Die gaat langzaam waaien in de wind.
Sta rechtop, met je voeten iets uit elkaar. Spreid je armen wijd opzij en draai je bovenlijf rustig rond. Heen en weer. Je armen zijn slap, je heupen blijven stil.
Door de wind wordt de aap wakker.
Loop met grote stappen door het lokaal en steek je borst vooruit. Trommel met je vuisten op je borst. Tussendoor springt de aap op en neer en zwaait hij met z’n armen. De aap maakt natuurlijk ook apengeluiden.
De aap is klaar met z’n avontuur en loopt weer naar z’n plek terug.
5. Bewust luisteren
Zet het raam en de deuren open. Nodig de kinderen uit om rechtop te zitten, op de grond of op een stoel. Nodig hen vervolgens uit om met hun aandacht naar de geluiden van de omgeving te gaan.
Elk geluid horen ze voor het eerst, want dit moment is er nog niet eerder geweest. Nodig de kinderen uit om het geluid open waar te nemen, zonder het geluid te labelen. Hoe klinkt het? Dof, scherp, luid, zacht? Is het er constant of is er een herhaling?
Blijf zo een aantal minuten samen luisteren en bespreek wat er allemaal voorbij kwam en hoe het was om open te luisteren naar de omgeving.