Oké, je denkt er dus aan om met je klas mindfulness en yoga-oefeningen te doen, maar je hebt geen idee waar je moet beginnen… Je bent overtuigd van de voordelen van mindfulness voor je kids, maar je hebt geen idee welke oefeningen je kan doen en wanneer je ze dan zou moeten doen.
Hoe pak je dit nou handig aan?!
Als je je herkent in de bovenstaande vragen, dan is dit artikel voor jou. Je kunt op verschillende manieren aan de slag met yoga en mindfulness met je klas. Je kunt ervoor kiezen om er volledige lessen aan te wijden of juist hele kleine, korte momentjes gedurende de dag te creëren.
Begin klein en simpel met Yoga in de klas
Als je wil beginnen met mindfulness en yoga in de klas, dan is het handig om klein te beginnen. Begin met de korte momentjes: de korte tussendoortjes waarbij je een moment creëert met rust en aandacht.
Voordat ik je ga vertellen wanneer ik het deed, wil ik jezelf aan het denken zetten.
Als je aan je schooldag denkt: op welke momenten ontstaat er al op een natuurlijke manier een pauze of een break? Deze momenten kan je natuurlijk ontzettend goed gebruiken om er een moment van aandacht van te maken.
Denk ook aan de momenten waarop er juist een moment van heel veel drukte en inspanning is geweest, het buitenspelen, het einde van een gymles. Nou, heb ik je stiekem toch al twee handige momenten gegeven.
Ik zal de rest ook maar opnoemen:
- Aan het begin van de schooldag: een rustmoment om bij jezelf te komen.
- Voordat je een instructie of een kring begint, zorgen dat je goed zit: voeten stevig op de grond, billen goed op de stoel en je rug tegen de rugleuning. De kinderen zitten met aandacht en hebben vervolgens ook meer aandacht om te luisteren.
- Na het buitenspelen of na de gymles: de kinderen hebben veel bewogen, een flinke fysieke inspanning gehad en nu kunnen ze weer even terugkomen in het moment, weer even terug en bewust voelen in het lijf.
- Voordat je gaat eten.
- Aan het einde van de schooldag: om over te schakelen van schooltijd naar vrije tijd, maar ook om de mentale inspanning van het leren los te kunnen laten. Nu is het tijd voor een pauze.
- Als je nog 5 minuten over hebt of even moet ‘wachten’.
Je kan een aandachtsoefening ook heel goed inzetten als energizer als je merkt dat de klas in slaap valt of juist vol energie zit. Ik raad je aan om niet gelijk al deze momenten te pakken. Kies er één en probeer die een periode uit.
Het is even wennen, en dat is oké!
Zeker als je gaat oefenen met stiltemomenten is het voor de kinderen even wennen. Ook dit is iets wat je met elkaar kan oefenen. Wat belangrijk is, is dat je zorgt voor een veilige en goede sfeer.
Zodra kinderen zich onveilig voelen, zullen ze altijd de aandacht naar buiten gericht houden. Ze willen in de gaten houden wat er in de omgeving gebeurt. Het kan ook onwennig aanvoelen als je ineens de aandacht naar binnen richt.
Voor sommige kinderen zal het misschien de eerste keer zijn. Heb daarom geduld en forceer de activiteiten niet. Hou de activiteiten kort en speels. Zodra je krampachtig de stilte probeert te forceren, sla je de plank volledig mis.
(Ik moet dan gelijk denken aan een leerkracht (o.a. ikzelf) die STILTE! roept door de klas… Misschien is het daarna wel stil, maar om nou te zeggen dat het een moment van rust is… Nope! Maar goed, jijzelf mag ook oefenen!)
Probeer goed aan te voelen wat je groep aankan. Wees geduldig en flexibel in je benadering. Nodig de kinderen uit om mee te doen, maar verplicht hen niet. Daarmee bedoel ik niet dat ze mogen keten tijdens je meditatie. Samen zorg je er natuurlijk voor dat de andere kinderen wel mee kunnen doen.
Wat belangrijk is, is dat het hier niet gaat om perfectie. Het moet niet weer iets nieuws zijn waar je naar wil streven. Yoga voor kinderen is speels en ontdekkend. Het hoeft dus niet perfect stil te zijn. Het hoeft niet lang te duren. Kijk naar je groep en kijk wat bij hen aansluit.
3 makkelijke oefeningen voor in de klas
Maar wat kun je nou met die kinderen doen? Ik geef je graag drie toegankelijke en makkelijke oefeningen mee die je morgen gelijk zou kunnen doen. Je hebt geen materialen nodig en je hoeft ook niks voor te bereiden.
- De eerste is een ademhalingsoefening, en dat is ademhalen als een ballon. Je vertelt de kinderen hierbij dat hun buik een ballon is. Je legt je handen op je buik, ademt in via je neus en je voelt hoe je buik zich vult met lucht. Adem uit en voel hoe de ballon weer leeg loopt. Alleen al dat voelen en dat volgen van de adem is al een meditatie-oefening. Je kan deze oefening uitbreiden door de kinderen uit te nodigen om met een zucht uit te ademen of door met elkaar “hè” te zeggen. Probeer deze oefening zelf maar eens uit en voel wat dit doet met je lichaam en met je gedachten.
- Mindful eten: De tweede oefening die ik graag met kinderen doe, is een korte eetmeditatie. Voordat je het filmpje tijdens de lunch in de klas aanzet, gaan we eerst even de aandacht brengen naar het eten. Een heerlijk moment van rust in de klas.
- De derde oefening is de yoga stopdans. Waarschijnlijk kennen jullie allemaal de stopdans wel. Je zet een lekker nummer op en je laat de kinderen dansen door de klas. Op het moment dat jij de muziek stopt, moeten de kinderen bevriezen als een standbeeld. Bij de yoga stopdans bevriezen ze niet, maar komen ze in een yogahouding.
Mindfulness en yoga in de klas?
Ben je benieuwd naar meer werkvormen die je in de klas kan toepassen? Voor jou heb ik een leuk e-boek geschreven. Vol gemakkelijke en leuke oefeningen die je in de klas kan doen.
Wil je ‘m ook?
Laat dan je mail achter en kijk dan in je mailbox om deze te bevestigen.
Wat nou als een kind absoluut niet mee wil doen? Wat ik mooi vind aan yoga is dat je juist leert aanvoelen wat je wel en niet wil dat je leert om grenzen aan te geven en die van anderen te respecteren.
Ik wens je ontzettend veel plezier met alle momenten van aandacht die jij met je groep gaat hebben.
Have fun!
Laura